ציורי גרפיטי על קירות – לא רק מחאה

הרבה אנשים נוטים לחשוב שציורי גרפיטי מכוונים למחאה מסוימת. בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף. ברגע שהם רואים גרפיטי מסוים, מבחינתם זה אומר שיש פה מחאה, אישית או רחבה יותר, מחאה של קבוצה, על רגע כלכלי, על רגע מגדרי, גזעי או כל דבר אחר.

אך זה לא בהכרח כך. כפי שאנחנו יודעים, לא פעם אנשים מבקשים לעשות ציורי גרפיטי על קירות לא מתוך כוונה למחות, אלא לעיתים זה פשוט נובע מתוך רצון לשנות את המרחב הציבורי, להוסיף בו מעט צבע, מעט עניין, אולי אפילו בשביל שישימו לב אליו אליהם, שיראו שהם באמת קיימים.

לא מעט אנשים, נוטים גם להתבלבל בין ציורי גרפיטי לבין ציורי קיר. אנחנו מכירים את הרעיון של ציורי קיר לבתי ספר או חדר שינה, ציורים שהם שייכים למקום ספציפי ועל כן, הם גם מבטאים היטב את הקונספט של המקום. אך כפי שיש ציורי קיר כאלה, אנחנו יכולים למצוא גם ציורי קיר שהם במרחב הציבורי הפתוח. לעיתים מדובר בציורים מוזמנים, כלומר ציורים שהרשות המקומית מזמינה מציירים, ולעיתים מדובר בציורים שנעשים ללא רשות (במקרים רבים, אם הם יפים, הרשות המקומית משאירה אותם כמו שהם).

בעיקרון, ההבדל בין גרפיטי לציורי קיר הוא מינורי ומתבטא בסגנון, מתבטא במקצועיות שבדבר, לעיתים הוא גם מתבטא במשמעות, שכן ציור קיר נושא איתו משמעות אחת, בעוד שציורי גרפיטי על קיר נושאים משמעות אחרת. צריך לומר, כפי שאפשר להזמין ציורי קיר מציירים מקצועיים, הרי שניתן גם לשכור ציירי גרפיטי שיבצעו ציור כזה או אחר, על פי דרישה. הכל שאלה כמובן, מה רוצים להשיג, מה רוצים שיהיה התוצר הסופי במקום.

מתי אנחנו נרצה להשתמש בציורי גרפי ובאיזו צורה

יש פה שאלה שמתעסקת לא רק בעיצוב אלא מעבר לזה, שאלה שמתייחסת לסגנון, מתייחסת למשמעות שאנחנו מבקשים לייצר במקום. הרבה פעמים ציורי גרפיטי הם פחות מסודרים, הם פחות "רשמיים" ולכן אנחנו גם נרצה להזמין ציירים שיבצעו במקום ציור כזה, אם אנחנו לא מחפשים משהו "סימטרי", משהו מהוקצע.

לעומת זאת, יש משהו הרבה יותר אותנטי בציורי גרפיטי, בוודאי אם אנחנו בוחרים לאפשר לציירים לצייר פריסטייל, כלומר, בלי תכנון, בלי הכוונה, אלא באופן כללי, כלומר, כן לקבוע להם גבולות מסוימים אך לא דברים שיכולים להשפיע בצורה קיצונית על דרך העבודה ועל התוצאה הסופית.

חשוב להדגיש, יש מקרים בהם אנחנו נזמין ציירי גרפיטי מקצועיים שיבצעו עבורנו עבודה, אך יש מקרים רבים בהם נציע לבני נוער, נניח, שיבואו ויבצעו את העבודה. למשל, אם מדובר בבית ספר או במקומות אחרים, שם הם משתמשים במבנה ולכן אנחנו נרצה שהם יעצבו אותו כפי שהם רואים לנכון, בעזרת גרפיטי.